Спрощено порядок отримання пенсій і страхових виплат для ВПО, українців за кордоном і на ТОТ
Нагадуємо, що для отримання пенсії потрібно проходити фізичну ідентифікацію до 31 грудня кожного календарного року. У випадку не проходження фізичної ідентифікації з 1 січня наступного року пенсії будуть нараховуватися, проте не виплачуватися.
20 березня 2025 року набрала чинності Постанова № 299, якою Уряд визначив єдиний механізм (Порядок) виплати пенсій, страхових виплат, особам, які тимчасово проживають за кордоном; проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ) та які виїхали з ТОТ та проживають на підконтрольній Україні території.
- Ця Постанова скасувала дискримінаційні норми для ВПО, які існували багато років.
- Міністерство соціальної політики України розповідає, що Уряд спростив порядок отримання пенсій і страхових виплат для ВПО, українців за кордоном і на тимчасово окупованих територіях.
Раніше деякі категорії пенсіонерів, а саме: особи, які отримали довідку ВПО до 24 лютого 2022 року, та громадяни, які виїхали за кордон після цієї дати або проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), — мали окремий алгоритм отримання пенсійних виплат. Це ускладнювало отримання коштів.
Для врегулювання ситуації Уряд ухвалив зміни, які встановлюють єдині умови виплати пенсій для всіх громадян України, незалежно від їх місцезнаходження: в Україні, на ТОТ чи за кордоном.
- Раніше внутрішньо переміщені особи могли отримувати пенсію виключно в Ощадбанку і тільки після отримання довідки ВПО чи письмової відмови від неї. Це мало низку негативних наслідків.Відтепер такі пенсіонери можуть отримати свої пенсії на рахунок будь-якого банку України
- Наприклад, коли після повномасштабного вторгнення пенсіонер виїхав за кордон і довідка ВПО скасована, то такій людині припиняли виплачувати пенсію. Тепер ці норми скасовані.
Як пройти фізичну ідентифікацію?
Пройти ідентифікацію можна у декілька способів – офлайн, якщо ви перебуваєте в Україні на підконтрольній території і маєте можливість звернутись особисто. Або онлайн, якщо ви знаходитесь за кордоном або на ТОТ. Водночас при собі потрібно мати:
Документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України або закордонний) як отримувача виплати або як законного представника/помічника отримувача виплати, у випадку дитини – свідоцтво про народження дитини.
Відкритий рахунок у будь-якому банку України чи картку, на яку надходить пенсія.
Пенсійне посвідчення.
Спосіб №1. Особисто відвідати орган ПФУ або банк, де відкрито пенсійний рахунок. Громадяни за кордоном можуть особисто звернутись до закордонної дипломатичної установи України та отримати документ про посвідчення факту, що особа є живою. Потім написати заяву в довільній формі про продовження виплати пенсій та разом з документом відправити поштою на відділення ПФУ за місцем реєстрації.
Спосіб №2. Віддалено авторизуватись в електронному кабінеті ПФУ за допомогою «Дія.Підпис» (Дія ID, інструкція створення за посиланням).
Спосіб №3. Пройти ідентифікацію по відеозв'язку, Для цього:
1. Зайдіть на портал електронних послуг ПФУ.
2. Натисніть на вкладку «Ідентифікація у режимі відеоконференцзв’язку» у верхній частині екрана.
3. Заповніть усі позначені зірочкою поля форми, яка зʼявиться на екрані, а саме:
- введіть особисті дані й дані документа, що посвідчує особу;
- вкажіть адресу ел. пошти та номер телефону для звʼязку з фахівцем ПФУ;
- оберіть зручний спосіб проведення відеоідентифікації через: GoogleMeet, Signal, Skype, Telegram, Viber, WhatsApp або Zoom;
- вкажіть, якщо ви потребуєте перекладу жестовою мовою чи фізичного супроводу персонального помічника/асистента.
4. Дайте згоду на передачу особистих даних та натисніть «Подати заяву».
Відеоідентифікація відбувається не раніше ніж за 10 робочих днів і не пізніше ніж 30 календарних днів з дати подання заяви. Для узгодження часу та способу проведення відеоідентифікації з вами зв’яжеться працівник ПФУ.
Під час відеоідентифікації фахівець ПФУ звіряє особу одержувача з фото, яке містить документ, що посвідчує особу власника, або звіряє особу представника/помічника з документом, що підтверджує його повноваження. Відеофіксація проводиться таким чином, щоб відеозображення давали змогу розпізнати одержувача/представника/помічника та деталі ідентифікаційного документа (фото, дані).
Що буде, якщо я не пройду фізичну ідентифікацію?
Якщо ви не вийдете на зв'язок із ПФУ і не пройдете ідентифікацію в один із запропонованих способів вище, на ваш банківський рахунок/картку пенсія не перераховуватиметься. Після проходження ідентифікації протягом року виплата пенсії відновиться з дати її припинення.
Що робити, якщо мені припинили виплату пенсії?
Ймовірно, вам припинено виплату пенсії або через те, що ви не пройшли вчасно ідентифікацію, або – якщо ви проживаєте на ТОТ, – по вашому банківському рахунку не було руху коштів більше шести місяців.
Для відновлення пенсійних виплат (якщо виплату пенсій припинено до 20 березня 2025 р.) вам необхідно написати заяву до ПФУ про поновлення виплат, де зазначити банківський рахунок, на який необхідно здійснювати виплати, та пройти фізичну ідентифікацію.
Заява подається особисто або онлайн, зокрема, з використанням віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Дія), або через веб-портал електронних послуг ПФУ із подальшим проходженням фізичної ідентифікації у режимі відеоконференцзв’язку.
Люди, які перебувають за кордоном, можуть надіслати цю письмову заяву із документом про посвідчення факту, що фізична особа є живою, звичайною поштою за місцем реєстрації.
Для поновлення виплати пенсії через непроходження фізичної ідентифікації, необхідно пройти фізичну ідентифікацію.
ПФУ ухвалить рішення про поновлення виплати пенсії, якщо ви пройшли фізичну ідентифікацію протягом року з дати припинення виплати. Якщо ви звернетеся пізніше, то потрібно пройти ідентифікацію та подати до ПФУ заяву про поновлення пенсії. Це можна зробити особисто або онлайн з використанням електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»).