Гендерне виховання як крок до свідомого майбутнього: досвід Дубівського ліцею
У сучасному освітньому просторі все більшого значення набуває формування у здобувачів освіти поваги до прав людини, рівноправності та недискримінації. Важливою складовою цього процесу є гендерне виховання — цілеспрямована робота, що сприяє подоланню стереотипів і формуванню здорових міжособистісних стосунків. У Дубівському ліцеї цій темі приділено особливу увагу, і в рамках виховної та освітньої роботи було реалізовано низку заходів, спрямованих на розвиток гендерної компетентності учнів.
Для учнів 8 класу проведено заняття «Живи вільно», метою якого було навчити підлітків поважати думку інших, формувати навички спілкування як з рівноправними партнерами, незалежно від статі, та виховувати взаємоповагу.
Одним із важливих заходів став відеотренінг «Домашнє насильство: його прояви та шляхи подолання», під час якого учні ознайомилися з різними видами насильства — фізичним, психологічним, економічним та сексуальним. Підлітки дізналися про причини насильницької поведінки, способи її запобігання, а також про законодавчі механізми протидії домашньому насильству. Важливою частиною тренінгу стало опрацювання алгоритму дій у випадку потрапляння в ситуацію насильства.
Учні 10-11 класів взяли участь у занятті з елементами тренінгу «Гендерні стереотипи у сучасному житті», яке допомогло школярам глибше зрозуміти поняття гендеру та гендерних ролей. Заняття сприяло усвідомленню особистих соціальних ролей і налагодженню рівноправного спілкування в учнівському середовищі.
Окрему увагу привернула інтерактивна навчальна онлайн-гра «КРОК», організована громадською організацією «ЕТ СЕТЕРА», у якій взяли участь учні 8-9 класів. За допомогою сценаріїв «Мене ображають, тому що я дівчина» та «Мене ображають, тому що я хлопець» було моделювання ситуацій дискримінації за ознакою статі. Учні активно допомагали головним героям розв’язувати проблеми, що виникали внаслідок гендерних упереджень. Завершальним етапом стало обговорення результатів гри — рефлексія, під час якої учасники розмірковували над впливом стереотипів на життя людини та шляхами їх подолання.
Завдяки системній роботі педагогів Дубівського ліцею у сфері гендерного виховання учні не лише здобувають знання, а й формують цінності толерантності, взаємоповаги та правової свідомості — якості, необхідні для побудови демократичного суспільства майбутнього.